Sunday, 29 December 2013

JUMS Terakhir??

Bismillah

tak pasti macam mana hendak mulakan. tapi yang pasti JUMS kali ni adalah yg terbaik pernah aku sertai. bermula hanya sebagai peserta pada JUMS11, kemudian menjadi ajk pendaftaran bidang terjun utk JUMS12 dan menjadi Cam Com merangkap ketua ajk Aktiviti utk JUMS13.

dua faktor besar yang aku rasakan JUMS kali ini berjalan lancar:
1) Ajk yang komited dengan tugasan
2) Para peserta yang sporting dan komited dngan arahan.

Namun, semua ini kembali kepada pertolongan dari Allah yang memudahkan perjalanan program. timbul persoalan, adakah ini JUMS terakhir yang akan aku sertai?

InsyaAllah andai dikurniakan umur yang panjang, akan ku usahakan untuk datang semula bagi menyertai jums2 akan datang. pelbagai perasaan bercampur baur, bila mengenangkan akan pulang ke Malaysia tahun ini. Seronok, sedih, sebak. Sebak meninggalkan bumi Eropah yang banyak mengajar erti kehambaan pada diri ini. sedih meninggalkan sahabat-sahabat yang sama-sama menggerakkan dakwah di bumi eropah ini.

Sungguh, setiap yang bertemu itu pasti akan berpisah. bila ditanya, benda apa yang hg suka buat di sini? pasti akan ku jawab menghadiri program-program yang mengumpulkan ikhwah samada jums atau daurah. berkongsi cerita dan pengalaman. cerita-cerita mentajmik. pengalaman disapa tarbiyah. Sungguh, hanya mereka yang pernah laluinya akan merasai manisnya detik-detik ini. Bergelak ketawa, qiyam bersama, makan setalam..

Doakan diri ini terus kuat di Malaysia. Andai diri ini cuba memberi alasan utk dapatkan sedikit 'rehat' dari tarbiyah, ketuklah sekuat-kuatnya. Kerna ramai yang mengundurkan diri dari jalan dakwah ini bermula dengan alasan 'rehat' sebentar.

Moga ISMA UK-EIRE terus mara mengorak langkah menyantuni hati-hati rijal Eropah ke arah kesedaran Islam.
photo 1: sebahagian dari AJK JUMS13


photo 2: we share a dream :)


photo 3: Majlis cabutan bertuah JUMS13

Sunday, 15 December 2013

Halatuju selepas SPM

" Salam Abang, bila kena isi borang Scholar?"

" Bro, lepas Spm nak buat apa? takut juga kalau2 terlepas borang2 penting ni. selalu keluar bila?

" Hang dulu isi borang apa sampai boleh buat Medik kat Ireland?"

Antara soalan-soalan dari adik-adik yang masuk dalam inbox fb kebelakangan ini.. Almaklum, SPM baru habis tinggal tunggu result sahaja lagi. Terdetik dihati untuk berkongsi pengalaman peribadi dalam mengharungi alam 'isi borang' ni..

Kebanyakan borang-borang Scholar/upu/maktab keluar selepas keputusan SPM diumumkan. contohnya UTP ada membuat pengambilan selepas peperiksaan SPM berdasarkan result trial SPM. begitu juga dengan JPA yang menghantar ke Jepun, SimeDarby dan mungkin banyak lagi yang aku tak ketahui..

Menceritakan pengalaman peribadi, selepas 2 minggu tamat peperiksaan SPM, 'alhamdulillah' aku mendapat tawaran ke Program Latihan Khidmat Negera (PLKN) di Kem Sri Impian, Sungai Bakap Penang . Mungkin ramai yang mendoakan agar tak dapat masuk PLKN, tapi pada aku pengalamannya sangat bermanfaat andai betul-betul positifkan diri dengan segala program yang dijalankan..

Program PLKN tamat sehari sebelum result SPM keluar. yang pasti 'botak' dan 'hitam' itu tak dapat nak dielakkan. Hanya mampu berkopiah ke SMS Pokok Sena kononnya nak cover kepala yang botak ;). Alhamdulillah berkat usaha dan doa dari mak abah dan guru-guru, aku mendapat result yang membolehkan aku untuk mengisi borang-borang yang berkaitan.

Bagi menjawab soalan borang apa yang perlu diisi? Pendek kata aku isi semua borang-borang yang keluar. Dari biasiswa MARA, UPU, Matrik, dan Maktab.. Alhamdulillah aku dipanggil untuk diinterview oleh MAKTAB dan MARA. Untuk Maktab, aku dipanggil interview dibawah program Skim Pelajar Cemerlang (SPC) dalam  subjek Matematik di Institut Perguruan Sultan Abdul Halim (IPSAH) untuk belajar ke luar Negara. Namun, tiada rezeki untuk aku melangkah menjadi guru.

Kemudian, aku bersama ibu turun ke Jalan Raja Laut untuk interview MARA dibawah Program Tajaan Luar Negara. Macam mana dengan interview? jangan ditanya. Cuak Bai. Bila tak melazimi bahasa Inggeris memang mencabar untuk diinterview. Tapi alhamdulillah, Allah murahkan rezeki..

Waktu paling kritikal ialah ketika menunggu respon samada tawaran diterima atau tidak. Alhamdulillah setelah sekian menunggu, Surat tawaran untuk ke Matrikulasi Perak tiba dirumah. Namun hati masih belum puas kerna surat yang dinanti belum sampai. Dua minggu sebelum pendaftaran Matrik, Surat UPU sampai untuk sambung belajar di Universiti Islam Antarabangsa (UIA).. Nyata bukan aku seorang sahaja gelisah, mak dan abah juga turut mengikuti perkembangan aku.

Dua minggu sebelum pendaftaran UIA jawapan yang dinanti akhirnya sampai. Aku ditawarkan oleh MARA untuk menyambung dalam Diploma International Baccalaureate (IB) di Kolej Mara Banting (KMB).Dengan pelbagai gambaran dan cerita aneh berkaitan IB dan KMB, akhirnya aku jejakkan kaki juga pada 22 Jun 2009.

Sekali lagi waktu kritikal berlaku, bila orang2 di kampung kerap menanyatakan soalan2 seperti

'Dengaq kata dapat fly. kemana?'

'bila fly?. Uni mana?'

Hampir dua tahun soalan2 seperti ini bermain di hujung2 telinga. Hanya mereka yang pernah berada di Kolej persediaan yang pernah merasinya. Betapa kelunya lidah untuk menjawab.  :)

Alhamdulillah aku berjaya menamatkan IB dengan pointer yang melayakkan aku untuk menyambung dalam bidang perubatan di UCD, Ireland.Aku mendapat program Twinning UCD-PMC (penang) dimana untuk 2.5 tahun pertama di UCD dan 2.5 tahun terakhir tamat di PMC Penang

Dan kini aku baru selesai Exam Sem 5, tahun ketiga di UCD. InsyaAllah akan pulang ke Penang untuk menyambung baki 2.5 tahun berikutnya pada awal March nanti.. Sungguh, perjalan masih jauh untuk bergelar seorang doktor.

....

Sungguh, bukanlah untuk bermegah dengan menceritakan kisahku ini. Kerna perjalanan masih jauh. Takut juga kalau-kalau ia berjalan tidak seperti yang diharapkan. Hanya mampu berdoa

Buat adik-adik yang tengah serabut memikirkan borang apa yang perlu diisi. Nasihat aku, isi sahaja semua borang yang keluar. jangan terlalu memilih kerna saingan kini terlalu besar. Plus, sedar akan potensi kita.

Buat waktu sekarang, andai tidak mendapat tawaran ke PLKN, manfaatkanlah waktu yang ada. Tolong mak abah, pergi Pondok, mengajar tuisyen, ambik lesen motor/kereta. banyakkkan berdoa insyaAllah

Coretan ini tak valid untuk semua orang, tapi mungkin berguna untuk sesetengah orang..  Semoga waktu yang ada dapat dimanfaatkan sebaiknya.


                                       sekadar menaikkan motivasi ;).. london 2011

Tuesday, 22 October 2013

Allah..

Allah..
dah bersawang dah blog nih. bagi membuang sawang yg ada, terdetik utk memperkatakan sesuatu yg hangat diperkatakan sekarang. kalimah "Allah". Satu nama yang kerap kita sebut tak kira dalam apa jua keadaan samada tengah gembira, sedih, mengeluh, terkejut dan sebagainya.

Study pon serba tak kena bila kepala sedang kusut dengan pelbagai lontaran berkaitan dengan isu mahkamah tidak membenarkan kalimah Allah diterjemah dari perkataan God dalam majalah The Heralds. Nampak rakyat Islam di Malaysia terpecah kepada empat golongan.
1. yang menyokong keputusan mahkamah
2. yang menentang keputusan mahkamah.
3. yang tak pasti belah mana, kerna cakap tidak pada isunya
4. yang tak tahu menahu akan wujudnya isu ni.

Aku bukanlah orang yang arif dalam ilmu fiqh yang hendak membicarakan soal hukum halal haram penggunaan kalimah Allah dlm majalah tersebut, biarlah orang yang arif memperkatakannya (dah memang ramai pon. huhu).

Aku cuma tertanya-tanya akan kenapa rakan Muslim yang lain nampak seolah lebih lantang dalam memperjuangkan 'kalimah Allah BOLEH digunakan sebagai terjemahan God dalam majalah tersebut'. why??

Satu je point aku, Adakah sama Allah yang kita sembah dengan Allah yang cuba diorang nak gunakan..

"katakanlah (Muhammad), "Dialah Allah, Yang Maha Esa. Allah tempat meminta segala sesuatu. (Allah) tidak beranak dan tidak pula diperanakkan. dan tidak ada sesuatu yang setara dengan Dia." [Al-Ikhlas:1-4]

Kalaulah Allah yang mereka maksudkan sama seperti ayat di atas, aku terima dengan hati yang berbunga-bunga.. dan kalau ada kawan2 Kristian yang memahami Tuhan mereka sama seperti description Allah (seperti surah Ikhlas di atas), cepat-cepat hubungi saya atau kawan muslim yang lain, kerna anda sudah mengimani dengan sifat2 Allah.

since dah banyak orang bagi point2 lain, tak guna nak salin balik, redundant nnti.. moga Allah memberi hidayah pada kita insyaAllah.

Thursday, 11 April 2013

coretan buat sang abah..

pertama-tamanya ingin mohon maaf sebab entry kali ni berbunyi agak personal.

selalunya orang hanya akan menyedari dan meluahkan segala kebaikan bila seseorang sudah tiada lagi. menyedari hakikat ini, aku ambil kesempatan untuk menukilkan segala perasaan yang terpendam buat abah. mungkin abah akan dapat baca mungkin juga tidak. agar suatu hari nanti aku tidak menyesal seperti orang lain.. :)

menulis sambil layan lagu Ayah nyanyian Aeman cukup buat aku emosi sikit malam ni.. ;)

Sebagai anak lelaki, aku terpaksa mengaku yang aku agar sukar untuk berceloteh panjang dengan abah. sebab paling utama mungkin sikap semulajadi abah yang agak pendiam, jarang mengeluarkan kata-kata kosong. tapi bila keluar, ada sebab la kenapa. sebab paling utama 'ada buat salah la' :)

Aku tidak malu untuk memperkenalkan diri aku yang 'sebenar' bila berta'ruf dengan sesiapa sahaja. Aku tidak malu untuk mengaku Abah aku penoreh getah, bahkan aku bangga. dengan setiap titisan getah yang busuk itulah menyara aku selama ini sehingga aku berdiri di mana aku berdiri sekarang. Bahkan, kesedaran inilah yang sering memotivasikan aku dulu.

"Azuan, buat yang terbaik dalam SPM nanti. Azuan lah harapan keluarga sekarang" pesan Cikgu Rashid selaku mentor di Saina dulu..

"Azuan, sekarang sudah selangkah ke oversea, jangan hampakan harapan mak abah.." sekali lagi mendapat kata2 semangat dari Mentor yang lain di KMB, Puan Azhana Mohamad.
berbalik kepada cerita abah, jarang sekali dia menghampakan anak-anaknya. Biar kekadang kesulitan duit, bila mendengar rengekan anak-anak yang nak makan burger, dia akan mencari syiling2 yang tersimpan di atas bendul tingkap dan keluar dengan 'Honda 70' yang hanya diterangi lampu torchlight untuk menggembirakan anak-anaknya. habuk masuk mata...

seperti kanak-kanak ribena kampung lain, aku turut terikut dengan rentak rakan-rakan yang lain. Bila sampai musim main gasing, abah akan mencari kayu untuk buat gasing buatan sendiri. membuatkan aku terpegun sendiri. bila sampai musim main wau, abah jugalah yang akan layan karenah anaknya ini.. dia akan cari buluh dan terus buat rangka wau mengikut jenis yang dikehendaki. Sikap abah ini membuatkan beliau turut disenangi oleh rakan-rakan sekampung ku yang lain.

Setiap kali abah menceritakan kisah hidupnya dulu, pasti kami (mak dan adik-beradik yang lain) akan terdiam dan sering juga 'pedih mata'. Abah bukanlah seorang yang lemah dalam akademik, tapi faktor kemiskinan yang ditambah dengan sikap tidak pentingkan pendidikan masyarakat dulu, menyebabkan abah terpaksa berhenti sekolah pada usia 13 tahun. Tolong keluarga yang ramai dengan menoreh getah pada usia 13 tahun.

"abah dulu bawa sekupang ja gi sekolah. tu pon kena share 3 orang (dengan mak cik dan pak njang). Bila minta duit kat tok wan (dulu), dia akan kata 'huh, ingat aku cop duit!!" antara cerita abah pada kami.

Disebabkan sejarah abah dulu, dia begitu menitikberatkan perihal sekolahku. agar aku tidak merasai apa yang dia rasai. aku masih ingat bila abah hantar aku balik ke asrama. disebabkan baju hujan ada satu, abah bagi aku ja yang pakai. dia?? basah dalam kesejukan la.. habuk masuk mata lagi..

Disebabkan sikap abah yang agak pendiam, dia jarang untuk menjawab telefon bila anak2 kol. selalunya mak yang jawab. mak akan cerita, 'bila wan telefon abah akan duduk dekat-dekat nak dengar suara anak dia.'

mak selalu kata, abah tu susah nak luahkan apa yang dia rasa, tapi boleh tengok sikap dia. bila tahu anak2 nak balik kampung (cuti sekolah, balik dari asrama), dia akan tangkap siap2 ayam kampung yang dibelanya. Sebab dia tahu anak-anak dia suka makan masak lemak ayam kampung. bahkan mengetahui yang aku akan balik bulan 6 nanti, telah siap ditenungnya mana satu ayam kampung yang akan disimpan nanti..

cukuplah dulu coretan buat kali ni untuk abah. orang mungkin persoalkan,

 "pasai pa hg tulis kat sini? awat tak luahkan ja kat abah hg??"
maka aku jawab,
1. sebab aku memang fail bab2 luah face to face ni.. hehe
2. sebab ia akan kekal. biar aku sudah tiada sekali pon, abah, dan mungkin adik-beradik yang lain dapat baca apa luahan aku pada abah yang aku sayangi" -.-
*selingan muzik untuk menambahkan lagi emosi anda. :P

Friday, 5 April 2013

Tevez VS Ronaldo

Antara TEVEZ vs Ronaldo:






cerita tentang bola. orang yg tak minat bola mungkin kurang mengenali dua pemain ini.. kedua-duanya adalah bekas pemain bola sepak kelab Manchester United. menjalani latihan bersama Sir Alex Ferguson. pemain penyerang yg sangat digeruni lawan. Namun terdapat perbezaan pada era perpindahan kedua-dua pemain ini.

Tevez berpindah ke kelab Manchester City, seteru no 1 Man U. tapi, sikapnya begitu menjelikkan bagi peminat2 Man U apabila beliau pernah mengutuk dan mengaibkan bekas jurulatihnya Alex Ferguson. tindakkannya tidak ubah seperti kacang lupakan kulit yg kemudian memamah pula kulit2 tadi.

berlainan pula dengan Pemain terbaik dunia Cristiano Ronaldo yg berpindah ke Real Madrid. Beliau tetap menghormati bekas jurulatihnya Sir Alex Ferguson walau berlainan wadah. sungguhpon beliau menjaringkan gol ketika menentang Manchester United, beliau tidak meraikannya dengan berlebih-lebih kerana menghormati penyokong Man U yg suatu ketika dahulu merupakan penyokongnya juga..

Kesimpulannya, hormatilah semua orang sungguhpon dahulu kamu bersama A, tapi kini bersama B. begitu juga sebaliknya.

#pilihan ada pada kita untuk memilih samada menjadi Tevez atau Ronaldo..

Tuesday, 26 March 2013

Oh Tulang Rusukku..

test test...

tengok tajuk pon geleng kepala dah *facepalm.

Bismillahirrahmanirrahim..



'wei mat hg dah ada marka belum? xkan single lagi kot'
'enta bila nak kawin. jangan tunggu lama sangat akhi'
'dah isi borang belum syeikh'
Antara soalan-soalan yang mungkin terkena pada sesetengah dari kita. Almaklum la umur pon dah layak kahwin dah.

pesan seorang ustaz,

" orang yang punya agenda yang besar, dia akan betul-betul fikir dan ambil berat soal isu perkahwinan"

Ustaz Don pula pernah berkata,

"Orang yang fikir soal perkahwinan, dia akan mula berfikir bagaimana untuk nak cari duit, pekerjaan, kereta dan rumah. tapi orang yang fikir nak cari duit dulu, dia akan disibukkan dengan kereta mewah, banglo besar sebelum memikirkan soal kahwin."

Entry kali ini tidaklah akan menyentuh isu kahwin itu secara khusus tapi lebih kepada sikap kita terhadap isu kahwin. Perlu untuk kita berfikir soal masa depan. Namun usahlah jadi ANGAU..

'ana sedang menanti tulang rusuk ana yang Allah pisahkan buat sementara waktu'
'hadirku sebagai mujahidah adalah pelengkap buat mu mujahid'
Menyampah tak tengok status-status sebegini. lebih-lebih lagi keluar dari mulut kader2 dakwah.
Yes, tak salah untuk berfikir soal kahwin, tetapi jangan ANGAU!!

Kekadang golongan anak muda kini digedikkan oleh drama2 islamik sekolah agama, novel2 cintan-cintun dan bermacam-macam lagi..

Bila ditekankan untuk fikir soal perkahwinan, perkara utamanya ialah persediaan kita untuk menghadapi perkahwinan tersebut.

Mana mungkin untuk menjadi seorang 'imam' kalau bacaan al-quran masih tergagap
Mana mungkin untuk menjadi seorang 'imam' kalau subuh pun digajah-gajahkan
Mana mungkin untuk menjadi seorang 'imam' kalau prestasi akademik dialah yang tercorot
Mana mungkin untuk menjadi seorang 'imam' kalau dengan mak ayah pon tiada hormat.

mana mungkin, mana mungkin!!!!

Perlu untuk kita bersedia dengan erti kata memperbaiki diri kita sendiri. Andai diri dikenali sebagai seorang yang tidak terurus, maka urus-uruskanlah. Mantapkan diri dengan ilmu2 agama. Kerapkan diri hadir solat berjemaah. Study jangan main-main. Kalau dah bekerja, bekerja juga jangan main-main.

Perkara kedua barulah difikirkan tentang pasangan. Andai punya agenda yg lebih besar, kita akan betul2 fikirkan dengan siapa kita akan kahwin, ciri2 dia bagaimana. Andai aku kahwin dengan dia, perjalanan dakwah &tarbiah ini akan terus maju atau sebaliknya. bukan hanya sekadar rupa.

Kalau rasa diri belum bersedia, usah menggedikkan diri. bersedia dengan memperbaiki diri itu adalah jauh lebih baik daripada angau seorang diri..

 -selingan video matlutfi

Friday, 22 March 2013

el clasico..

bola sepak::

main bola dan tonton bola adalah dua perbuatan berbeza.. paling seronok boleh tengok bola kalau team2 heybat main.. contoh game el clasico (siapa yg xtau, game ni menemukan Barca dan Real Madrid :P )..

macam2 drama dan aksi akan berlaku. bergaduh benda biasa. card merah boleh kata wajib ada setiap match.. tak bertegur siapa antara team lain something yg normal. ramos selalu ja tackle iniesta.. alonso pernah gaduh ngan puyol. mcm2 lagi ragam..

tapi bila mereka dalam team spanyol, mereka dapat ketepikan segala bagai permusuhan yg berlaku dlm game el clasico. kalau jordi alba score, semua pasti meraikan termasuk iker casilas.. even torres score pon pasti semua akan meraikan..

baguskan dapat lupakan sebentar sengketa yg berlaku demi maslahah yg lebih besar.. begitu juga dengan parti politik mlysia. dalam bertikam lidah membicarakan manifesto masing2, bila sampai isu yg meibatkan NEGARA,ISLAM dan UMMAT, ketepikan sebentar sengketa2 tersebut.. utamakan yg lebih utama..

#pesanan termasuk segala bagai persatuan, organisasi, kumpulan, kroni, jemaah, parti potik..

Sunday, 17 March 2013

sesekali perlu juga diketuk

Belajar di sebuah sekolah Agama kekadang merasakan diri seolah telah menjadi seorang yang hebat dalam ilmu agama. terasa juga seperti seorang abid di malam hari. dipandang mulia pada pandangan pakcik- pakcik di kampung.

"itu kan anak pak Mail yg dok ngaji kat sekolah Agama ABC tu kan? untung la pak Mail tu, dapat anak-anak yang soleh" bisik Pak Seman kepada Pak Ali.

Begitulah apa yang dirasakan dalam diriku yang kini sedang menuntut di Sekolah Menengah Agama ABC..

Pada masa yang lain,aku terasa seperti akulah ahli agama yang maha mengetahui segalanya walhal baru setahun jagung bercakap Arab, ber'ana-enta' dan sebagainya lagi yang menzahirkan tingginya nilai-nilai agama dalam diriku.

"Kamal malam ni pak cik nak buat tahlil sikit kat rumah. Kamal tolong leadkan boleh.?" pinta pak cik Saleh
bermacam-macam lagi harapan orang-orang kampung yang pandang aku sebagai seorang yang maha dahsyat ilmu agamanya..

Disebalik semua pandangan-pandangan positif terhadap aku, banyak perkara orang kampung tidak nampak dalam diriku. aku mungkin hebat dalam mengalunkan alunan zikir-zikir, membaca al-quran, berpakaian serban dan jubah dan sebagainya. Namun di sebalik semua itu, amalku tidak seberapa. Bersolat sendirian, jauh sekali untuk berjemaah di masjid. handset tidak lekang di tangan, mesej cintan-cintun, layan movie sampai pukul 2 pagi, movie korea pulak tu.. Aahhh.. banyaknya jahiliah dalam diri disebalik topeng agama yg aku pakaikan..-aku bermonolog sendirian

Setelah berjaya mendapat keputusan yang cemerlang dalam PMR, aku ditawarkan ke sebuah Sekolah Berasrama Penuh. disebabkan aku berlatarbelakangkan sekolah agama, aku telah dilantik menjadi salah seorang ahli BADAR yang bertindak sebagai 'pengawas' dalam hal urusan agama islam para pelajar. terus merasakan seolah akulah 'malaikat' yang akan mengawal gerak geri para pelajar sekolah.

Akulah yang akan menangkap andai mereka kantoi berkhalwat. akulah yang akan memerli mereka andai ada yang beriadah tanpa menutup aurat dengan sempurna, akulah imam tetap di surau sekolah, aku, aku dan semuanya berkaitan dengan aku... setiap kali bertemu dengan pelajar 'marhaen', merekalah yang akan memberi salam kepadaku terlebih dahulu..

Namun perasaan itu terus merubah pada perjumpaan BADAR yang pertama. kami dipanggil untuk sama-sama merefleksi diri. berdiri Sang President dengan suara yang tegas berkata.

'Siapa di sini yang solat berjemaah di Masjid apabila pulang ke rumah?'

ada 2 atau 3 orang yang angkat tangan

'Siapa di sini yang bebas diri dia dari berkapel??

tidak juga aku yang angkat tangan.

'Siapa di sini yang rasa dia betul-betul ikhlas menegur orang untuk mereka berubah ke arah yang lebih baik, bukan untuk menampakkan dirinya lebih baik??

juga bukan aku yang mengangkat tangan..

'habis tu kenapa korang beria sangat nak jadi BADAR? nak dikenali sebagai orang yang bergama? nak orang tunduk hormat? Solat pon acah tak acah, macam mana nak betulkan orang lain punya solat? besar tanggungjawab kita pada pelajar lain......'

termenung aku sendirian selepas sesi refleksi tersebut. Apatah lagi untuk menggerakkan gerabak dakwah ini yang memerlukan kesungguhan dan keikhlasan yang betul-betul menguji jati diri.

***

"Ohoi Kamal, jauh benor merenungnya.Kata nak pergi ziarah pelajar baru.. bila nak gerak?"
tegur Habib,

"tak jauh mana pon. baru sampai Jordan, ko dah tegur. kalau tak dah sampai Malaysia.. hehe. jom, gerak sekarang"

'ketukan' 6 tahun lalu masih terasa bengkaknya. Kali ini terlibat pula dalam gerabak dakwah dan tarbiah. lagi berat tanggungjawabnya..

Wednesday, 6 March 2013

umrah summer 2013



ISMA Eropah dengan kerjasama hajiumrah.com akan menganjurkan pakej Umrah Summer 2013 pada 3-13 Jun 2013. Pakej ini dibuat sebagai inisiatif bagi membuka peluang kepada penuntut di Eropah khususnya di UK&Ireland yang berhajat untuk menunaikan ibadah umrah. berikut adalah pakej perjalanan yang ditawarkan.

1. LONDON-JEDDAH-KUALA LUMPUR-LONDON. pakej ini sesuai bagi mereka yang berkeinginan untuk pulang bercuti di malaysia. cadangan perjalanan adalah seperti berikut
-London->Jeddah: 3 Jun 2013
-Jeddah-> Kuala Lumpur: 13 Jun 2013
-Kuala Lumpur-> London: 1 September 2013
#anggaran kos adalah 1300 pound (bergantung kepada harga tiket penerbangan)

2. LONDON-JEDDAH-LONDON. Pakej ini sesuai bagi mereka yang tidak berkeinginan untuk pulang ke Malaysia. cadangan perjalanan adalah seperti berikut:
-London->Jeddah: 3Jun 2013
-Jeddah->London: 13 Jun 2013
#anggaran kos adalah 950 pound (tertakluk kepada harga tiket penerbangan)


 Berikut perincian untuk umrah musim bunga 2011:

  • Tarikh: 3-13 Jun (~10 nights), termasuk; 
  • ~3 nights di madinah+~6/7 nights di Meka
  • pengangkutan 
  • Makanan 3x /day 
  • Umrah Visa 
  • Ziarah 
  • penginapan 
  • free Zamzam 10 liter/person 
Jumlah penyertaan adalah terhad kepada 35 orang sahaja. Pendaftaran akan ditutup pada 10/3/2013. daftar segera sebelum terlambat.  sila daftar di sini https://docs.google.com/forms/d/10VICi-zdMpZ9_tC4rdGDMDe2_lTLNxsVwsCwXhQvml0/viewform?sid=13cd43fab2ad00c5&token=aSZ32zwBAAA.7idhSDn3z7G_6vguUGcjjg.1uV0Smbc-2bBOTBWnRB_8A 

untuk maklumat lanjut boleh hubungi;
 MOHD AZUAN ABDULLAH
 UCD 2nd Year 
+353852304150
 mohdazuan91@gmail.com

Thursday, 28 February 2013

Inferior sang pelajar

"hang tak yah nak Pulun sangat la.. orang dah tau dah aih jawapan tu. saja malaih nak tunjuk ja."

"Giat gila baq hang dia tu. bajet dia sorang ja rajin. tu bukan pa, nak ambik hati cikgu la tu"

"Stress aku dengan hang ni. soklan bodo macam tu pon nak tanya ka. adik aku hat kat tadika pon boleh jawab soklan hang tu"

"Poyo giler mamat tu. baru balik US ingat dia jela yang boleh speaking.. relaks dah ar. Orang lain pon boleh speaking gak xde la nak menunjuk macam dia tu. ptuih"


Inilah antara contoh-contoh dialog zaman persekolahan dulu. POYO, PULUN, GIAT adalah gelaran-gelaran yang diberikan kepada mereka yang nampak lebih menonjol sedikit samada dalam mengeluarkan pendapat, bertanya soalan atau sentiasa berdampingan dengan guru. Paling teruk mereka yang dikatakan lantang ini kekadang turut di'pulau' oleh rakan-rakan sendiri.

Pengalaman sendiri, pernah beberapa sahabat dilabelkan dengan gelaran tertentu, sehinggakan mereka merasa 'inferior' bila berhadapan dengan orang lain. Jelas suasana persekolahan di kebanyakan sekolah di Malaysia tidak menggalakkan budaya berfikir, bersoal-jawab dan sebagainya. Jika di pengakhiran kelas, cikgu bertanya 'ada apa-apa soalan?' pasti jawapannya 'tidak'.

Maka tidak hairanlah jika pelajar-pelajar Malaysia acap kali dilabelkan sebagai, pendiam, pemalu, pasif, datang hanya penuh kerusi je dan sebagainya. sebab persekitaran kita membantutkan budaya penampilan diri. nak tanya sikit, orang condemn.

Berada dalam persekitaran yang sebegitu, kekadang aku turut menjadi antara pengcondemn bila tengok orang lain nampak pulun sikit. Walhal tiada sebarang kesalahan yang dilakukan. Perkara inilah yang perlu ditekankan agar generasi akan datang tidak terperangkap dengan persekitaran yang mebantutkan pembinaan karekter individu. Agar orang Melayu tidak terus layu dan berani untuk menyuarakan pendapat.

Lain benar jika hendak dibandingkan dengan bangsa lain. Mereka lebih ke hadapan dalam menampilkan diri menyampaikan pandangan dan hasrat hati. yang kita mampu hanyalah, 'biaq depa cakap dah la, kita iyakan ja'

Berkawan dengan rakan-rakan yang terdiri dari pelbagai latar belakang bangsa disini, jelas menampakkan perbezaan. Orang Arab (mesir) lebih lantang dalam menyurakan pendapat. Jika penyampaian khatib dalam Khutbah jumaat, ada perkara yang tidak memuaskan hati mereka tanpa segan silu akan bangun membangkang dan menyuarakan pendapat. to some extend, perlu juga mereka ini untuk belajar lebih menghormati. :) .

Isunya di sini ialah kecenderungan masyrakat kita yang suka melabel atau menggelar seseorang yang seterusnya memundurkan lagi pembinaan aspek jati diri seseorang individu..




Monday, 25 February 2013

beradab itu Perlu

Aku bukanlah orang yang sudah lama dalam liku-liku organisasi dakwah ini. Sedang merangkak-rangkak dalam medan tarbiyah ini. Antara perkara yang mendorong untuk aku mengikuti organisasi dakwah ini ialah kerana malunya aku pada kurangnya pengetahuan akan agamaku sendiri. Terasa diri ini kosong dengan terselitnya unsur2 maksiat dan jahiliyah dalam diri. Kerana inginkan sesuatu yang lebih baik buat diri, ummat dan Islam ini aku merasakan penyertaan dalam organisasi dakwah ini perlu bagi membantu gerak kerja pengislahan umat Islam kepada kembali menyelami tuntutan-tuntutan yang perlu dilaksanakan.

dan aku rasa inilah antara alasan awal kebanyakan mereka yang menyertai gerabak dakwah ini. Sedar akan tanggungjawab dan bebanan yang perlu dilaksanakan. dengan itu, kita mula melibatkan diri dalam organisasi atau jemaah tertentu. Samada, IKRAM, PAS, ISMA, ABIM, HALUAN dan sebagainya. Mungkin akan ada yang pertikai, kenapa banyak sangat berjemaah, satukan semuanya tak boleh ke ?, so that xde lah khilaf banyak sangat. Aku bukanlah orang yg arif dalam mengeluarkan dalil2 qat'ie dalam membahaskan sesuatu isu, namun apa yang aku rasakan penubuhan jemaah yang berbeza ini adalah fitrah atas asbab perbezaan dalam kita berfikir berkaitan sesuatu isu.

Kerna aku merasakan kesemuanya mempunyai objektif yang sama iaitu menyedarkan ummah akan indahnya mengamalkan nilai2 Islam. Mungkin kaedah dan cara fikir yang berbeza, membezakan organisasi ini. Andai sudah ada UITM, maka tidak salah untuk wujudnya UIAM dalam memperkasakan rakyat malaysia dalam aspek pendidikan. mungkin juga akan ada yang pertikai, kenapa tak besarkan je UIAM dan tambah tenaga pekerja instead of buat uni lain banyak2. Yang pasti kaedah dan gerak kerja kedua-dua universiti ini mungkin berbeza, namun yang pasti objektif asalnya adalah sama iaitu untuk menaiktarafkan aspek pendidikan buat rakyat malaysia. Dari sudut yang lain, mungkin ada aspek lain yang perlu ditekankan mengikut sudut pandang masing-masing. Ini hanyalah sebagai contoh dan analogi sahaja.

Namun, dalam berbeza jemaah/organisasi/fikrah/ideologi, aku sangat mengharapkan masing2 dapat menjaga adab dalam membincangkan sesuatu isu. Aib-mengaibkan sesama saudara Islam henti-hentikanlah.. sedih tengok. Orang yang baru nak kenal dengan gerakan Islam akan rasa jelek dengan perangai-perangai gerakan dakwah sebegini. Boleh untuk berdebat/berbincang di public (eg facebook), namun buatlah dengan cara seorang ikhwah yang ditarbiyah dengan nilai-nilai Islam. Andai merasakan perbincangan itu tidak membawa sebarang kebaikan maka, berdiam itu lebih baik.

Mungkin aku bukanlah orang yang layak untuk menyentuh isu-isu ini, namun aku sendiri jelek dengan adegan-adegan ini. Syaitan bertepuk tangan melihat mereka yang dikatakan 'penggerak' masih disibukkan dengan isu-isu yang kecil sedang isu-isu yang lebih besar diketepikan. Perlu untuk kita menyuarakan pendapat atau cadangan dalam membaiki sesuatu keadaan, namun buatlah dengan cara yang paling berhemah..

"49-10:  Sesungguhnya orang Mukmin adalah bersaudara, maka damaikanlah antara kedua-dua saudara kamu, dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat."
"49-12:  Wahai orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan daripada prasangka, sesungguhnya sebahagian daripada prasangka itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Apakah seseorang antara kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu berasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah.  Sesungguhnya Allah adalah al-Tawwab (Maha Penerima taubat), lagi al-Rahim (Maha Mengasihani)."
 Kerna tujuan kita satu, iaitu untuk mendaulatkan Islam, maka hormat-menghormati itu perlu..




lagu pejuang agama buat mereka yang merasakan mereka 'pejuang agama'!!

Wednesday, 30 January 2013

Mengumpat Era Moden

tertulis di status fb..

Fulan bin Fulan:
" Aku tengok minah A ni bukan main lagi bergedik dengan jantan mana entah. meluat betul aku.. fuh (lega rasa ^_^" )"

Budak C: Laa.. ingatkan aku sorang ja nampak. hang pon perasan jugak ka.. nak tau, pernah haritu dia tunjuk gambaq dia ngan bf dok berlaga pipi boleh.. panas aku..
Budak B: erm.. dulu lebat sangat teguq orang. la lebih teruk bukan main.. ceh pi daa..

Pernah tak kita terjumpa status sebegini. atau mungkin kita yang menulis status sebegini?? (kalau pernah istighfar panjang2 hehe)

Tidak salah untuk menegur kawan kita yang terlanjur melakukan kesilapan. malah menjadi satu kewajipan buat kita menurut kemampuan yang ada.

'Barangsiapa di antara kamu melihat kemungkaran hendaklah ia mencegah kemungkaran itu dengan tangannya. jika tidak mampu, hendaklah mencegahnya dengan lisan, jika tidak mampu juga, hendaklah ia mencegahnya dengan hatinya. Itulah selemah-lemah iman." (HR Muslim, no.70, lidwa, jalur Abu Sa`iid al-Khudri ra)'
 Maka andai pelaku maksiat itu adalah kawan kita sendiri, seharusnya kita mengambil langkah-langkah progresif untuk memberi nasihat bil hikmah (dengan berhikmah).

"“Serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” (al-Nahl, ayat 125)."
 Memilih untuk menulis status kontroversi sebegini bukanlah satu jalan penyelesaian yang baik yang kononnya akan menyedarkan mereka setelah membaca status hangat yang betul-betul berkaitan dengan mereka.

Pada aku, tindakan sebegini hanya akan mengeruhkan lagi keadaan yang pada dasarnya adalah untuk 'menegur'. bukanlah aku bermaksud untuk mempertahankan pelaku perkara-perkara yang tidak baik ini, tapi aku lebih cenderung memilih untuk tidak memburuk-burukkan mereka di khalayak ramai apatah lagi di laman sosial yang boleh di'access' oleh sesiapa dan bila-bila sahaja.

Bersyukurlah, Allah masih menyembunyikan aib kita. tak dapat dibayangkan andai kita yang nampak sahaja baik ini didedahkan Allah segala bagai aib yang tersembunyi. Sudah pasti perasaan malu, depress dan inferior complex akan menyelubungi diri.

Bagi aku mengumpat zaman moden tak perlu kepada berjumpa sambil potong bawang atau bersiang ikan.. komen yang mengumpat pada status facebook juga turut dikategorikan sebagai MENGUMPAT!! Apatah lagi status tadi menjadi medium pengguna lain untuk turut berkongsi cerita yang tidak baik tentang orang yang sama tadi.. Maka akan berlipat gandalah saham dosa yang diperoleh.

"49-12:  Wahai orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan daripada prasangka, sesungguhnya sebahagian daripada prasangka itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain. Apakah seseorang antara kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu berasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah.  Sesungguhnya Allah adalah al-Tawwab (Maha Penerima taubat), lagi al-Rahim (Maha Mengasihani)."





Dalam kita menegur orang, kita mengharapkan orang tersebut sudi untuk menerima teguran kita., tapi sayang pada masa yang sama kita tidak bersedia untuk turut berlapang dada dalam menerima teguran yg hampir sama.. Semoga dalam kita menegur orang lain, kita turut memuhasabah diri akan dosa yang telah dilakukan..



Tuesday, 1 January 2013

Dasyat!!

Setelah perang yarmuk selesai, kelihatan beberapa pejuang Islam rebah dengan puluhan luka di badan
Mereka adalah Ikrimah bin Abu Jahal, Al Harith bin Hisyam dan Ayyash bin Abi Rabi'ah.
Saat ketiganya sedang letih, lemah dan kehausan datanglah seorang sahabat yang membawa air untuk diberi minum kepada tentera-tentera islam yang tercedera

Ketika air diberikan kepada Al harith dan hendak diminumnya, dia melihat Ikrimah yang sedang dalam kehausan dan sangat memerlukannya. maka dia berkata, "berikan air ini kepadanya" sambil menunjukkan kepada Ikrimah

Sedang Ikrimah hendak meminum air tersebut, beliau melihat dari satu sudut kelihatan Ayyash turut berada dalam kehausan dan memerlukan air. lalu Ikrimah berkata, "berikan air ini kepadanya" sambil menunjukkan kepada Ayyash.

Air beralih lagi kepada Ayyash, belum sempat diminum, Ayyash sudah menemui syahidnya. lalu sahabat tadi membawa bekas air kembali kepada Harith dan mendapati Harith juga telah menemui syahidnya. kemudian, sahabat tadi menuju semula kepada Ikrimah dan mendapati Ikrimah juga sudah tidak bernyawa lagi..

***

Dasyat kan itsar sahabat2 dulu?? dalam keadaan sudah hampir kepada kematian pun masih mengutamakan orang lain. kalau kita mungkin dengan lahapnya kita minum air tersebut tanpa menghiraukan sedikit pun kepada orang lain. Asalkan perut kita masyuk.

Namun, berjaulah ke Edinburgh baru-baru ini telah mengajar diri ini akan indahnya nilai itsar itu. tinggal di rumah seorang ikhwah hampir 12 hari begitu mengusik hati ini. bukanlah niat hendak memuji sahabat ini dengan pujian yang lebih-lebih, hanya sekadar menceritakan kebaikan yang dilakukan moga boleh dijadikan teladan bersama.

Sepanjang tinggal dirumahnya, dia begitu mengambil berat dengan  setiap keperluan kami samada makan, tidur atau keluar berjalan.

sebelum tidur, sahabat ini akan pastikan kami semua mendapat tempat dan duvet/sleeping bag terlebih dahulu tanpa menghiraukan keadaannya. dengan bilangan yang agak ramai, sempena winter gathering yang akan berlangsung, kekadang sahabat kami ini terpaksa tidur di ruang dapur setelah mendapati tiada ruang untuknya.

jika time makan, dia akan pastikan kami makan terlebih dahulu dan bakinya baru dijamah. pernah beliau tidak makan malam kerana tersalah perhitungan. Sahabat kami ini begitu pemurah bukan sahaja dengan makanan tapi juga dengan senyuman. tidak pernah hati ini tersinggung sepanjang pengenalan 4 tahun sejak dari kolej persediaan lagi.

malam sebelum bergerak balik ke airport, sahabat ini telah menghulurkan 20 pound sebagai duit tambang teksi. Subhanallah, hati ini begitu tersentuh dan sedih menggalkan bumi Edinburgh bukan kerana cantiknya bumi Edin itu, tapi kerana indahnya ukhwah yang terjalin di bumi tersebut..

Moga hati kita terus kuat dalam menjaga ukhwah yg terbina ini seterusnya memperhebat lagi nilai itsar dalam diri..


                  gambar kenangan semasa Jalinan Ukhuwwah Musim Sejuk 2012 di Edinburgh