Sunday, 29 December 2013

JUMS Terakhir??

Bismillah

tak pasti macam mana hendak mulakan. tapi yang pasti JUMS kali ni adalah yg terbaik pernah aku sertai. bermula hanya sebagai peserta pada JUMS11, kemudian menjadi ajk pendaftaran bidang terjun utk JUMS12 dan menjadi Cam Com merangkap ketua ajk Aktiviti utk JUMS13.

dua faktor besar yang aku rasakan JUMS kali ini berjalan lancar:
1) Ajk yang komited dengan tugasan
2) Para peserta yang sporting dan komited dngan arahan.

Namun, semua ini kembali kepada pertolongan dari Allah yang memudahkan perjalanan program. timbul persoalan, adakah ini JUMS terakhir yang akan aku sertai?

InsyaAllah andai dikurniakan umur yang panjang, akan ku usahakan untuk datang semula bagi menyertai jums2 akan datang. pelbagai perasaan bercampur baur, bila mengenangkan akan pulang ke Malaysia tahun ini. Seronok, sedih, sebak. Sebak meninggalkan bumi Eropah yang banyak mengajar erti kehambaan pada diri ini. sedih meninggalkan sahabat-sahabat yang sama-sama menggerakkan dakwah di bumi eropah ini.

Sungguh, setiap yang bertemu itu pasti akan berpisah. bila ditanya, benda apa yang hg suka buat di sini? pasti akan ku jawab menghadiri program-program yang mengumpulkan ikhwah samada jums atau daurah. berkongsi cerita dan pengalaman. cerita-cerita mentajmik. pengalaman disapa tarbiyah. Sungguh, hanya mereka yang pernah laluinya akan merasai manisnya detik-detik ini. Bergelak ketawa, qiyam bersama, makan setalam..

Doakan diri ini terus kuat di Malaysia. Andai diri ini cuba memberi alasan utk dapatkan sedikit 'rehat' dari tarbiyah, ketuklah sekuat-kuatnya. Kerna ramai yang mengundurkan diri dari jalan dakwah ini bermula dengan alasan 'rehat' sebentar.

Moga ISMA UK-EIRE terus mara mengorak langkah menyantuni hati-hati rijal Eropah ke arah kesedaran Islam.
photo 1: sebahagian dari AJK JUMS13


photo 2: we share a dream :)


photo 3: Majlis cabutan bertuah JUMS13

No comments:

Post a Comment