Monday 13 January 2014

Sembang-sembang kalimah Allah


Isu kalimah Allah menjadi semakin hangat walau keputusan mahkamah rayuan telah dibuat. Tidak ubah seperti pepatah 'rumah sudah siap dibina,pahat masih lagi berbunyi'..

Mungkin agak sedikit lantang di fb dalam menyentuh isu ini, sehingga sahabat baik (biarlah nama dirahsiakan) yang beragama Kristian menghantar mesej bertanya pendapat. Sikap yang patut dipuji, setiap kali beliau tidak/kurang bersetuju dengan sesuatu dia pasti akan pm di ruang chatting fb instead of menghangatkan suasana di ruang comment..

Suka untuk dikongsikan perbincangan dan sembang-sembang kami di sini tanda keakraban kawan lama.. ;)


Kawan baikAzuan

AkuYup

Kawan baikyou tak sokong ke pergunaan perkataan Allah dalam Herald tu?

Akuklu aku, aku kurang bersetuju..

Kawan baikif you dont mind boleh explain kenapa tak?

Akusbb pada aku, terjemahan god kpda Allah adalah tidak tepat. klu dlm bhasa melayu, god=tuhan.. tapi Allah ialah kata nma khas Tuhan umat Islam.. btw apa plak pndangan ko?. ko setuju ke God diterjemahkn kpd Allah?

Kawan baikPendapat saya? I rasa there is only one God. my god and your god is the same. maybe kita berpandangan berbeza tetapi pada saya there is only one god/Allah. pada saya, saya nak tahu kenapa isu ini hanya dibangkitkan pada tahun 2009. kenapa tidak dibangkitkan sebelum itu?Saya rasa BN menggunakan isu ini untuk political agenda. dan kalau saya tengok isu ini, saya rasa penggunaan Allah itu tidak salah. Adakah orang Islam baca Bible? Tidak. Dan kalau orang Islam kuat beriman there is no reason mereka akan convert to Christianity just because of the usage of one word

Aku: kenapa baru nk wujud aku pon xpasti. boleh jadi jugak sbb politik..btw, you ckap believe in one god, mcm mna plak dngan konsep trinity?
berkaitan dngan org Islam kuat iman, aku rasa benda yg sama terjadi pada semua penganut agama.. ada yg taat pada agama dan ada jugak yg xambik kisah pada agama.. dlm keadaan nk perbaiki dalaman org islam, perlu juga dilihat faktor2 luar.. contoh paling dekat tengok indonesia sudah la..

Kawan baikkonsep Trinity. Ok. ini pandangan saya. Father Son and Holy Spirit. Setahu saya kita percaya bahawa nabi isa ialah the son of god. Son dan holy spirit tu ialah satu yang tidak begitu difahami oleh orang ramai. tetapi we believe that the 'Father' is god.

Akuini yg membezakan antara Islam dan Kristian. dlm surah al-ikhlas (verse 1-4): 1. katakanlah (muhammad), Dialah Allah, yang Maha Esa (tunggal) 2. Allah tempat meminta segala sesuatu 3. (Allah) tidak beranak dan diperanakkan 4. dan tidak ada sesuatu yang setara dengan Dia..
secara peribadi, ko tak rasa akan keliru ke bila dua2 agama menggunakan nama Allah.. utk generasi akan dtg pasti tertanya2 apa beza antara keduanya?

perbincangan tamat...


konklusi yang boleh dibuat;
1. Tauhid yang kita imani adalah sama sekali berbeza. Dan itulah yang menjadi pokok perbezaan agama Islam dan agama Kristian.

2. Kekeliruan pasti akan berlaku bila golongan Kristian tetap berdegil untuk menggunakan terjemahan God kepada Allah dalam bible/majalah The Herald di Malaysia. Contoh jelas apa yang sedang dan telah berlaku di Indonesia.

3. Sikap hormat menghormati perlu dipupuk lebih-lebih lagi kita yang tinggal di Malaysia yang terdiri dari pelbagai kaum dan agama. Sikap sesetengan individu/kumpulan yang cuba cross the line dalam issue agama pasti mengundang kemarahan penganut agama lain.

4. Hormat keputusan mahkamah yang telah diputuskan. 

5. Kerajaan perlu tegas dalam buat keputusan dan tindakan. bukan saling menuding jari dengan menyalahkan kerajaan negeri atau beralasan tunggu keputusan mahkamah, sedang keputusan telah dikeluarkan.






No comments:

Post a Comment