Thursday 8 November 2012

di sinilah tempatku bermula..


'tahniah, anda ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran ke KOLEJ MARA BANTING dalam diploma INTERNATIONAL BACCALAUREATE..'

 ni lah surat tawaran yg aku dapat dari MARA.
kat mana pulak KMB ni, mcm mana sistem IB ni. orang cakap IB ni kena buat kerja amal sebanyak 180 jam. dan bermacam2 lagi persoalan yg bermain di kotak kepala sebelum menjejak kaki ke KMB, the IB School.

di sinilah aku mula kenal dengan apa itu tarbiyah. kagum dengan seorang abang yg bekerja sebagai engineer tetapi bersemangat menyedarkan kami dengan sejarah2 Islam yg naik dan turun dalam Ini Sejarah Kita (Abang Khair, kini menyambung Phd di Oxford University :)

pic 1:map KMB - credit to Adilah nur fatin (E09A)

Kagum sebenarnya dengan life student KMB yg of course jadualnya begitu sibuk. setiap minggu wajib akan hantar 2 lab report yg banyaknya lebih kurang 15 muka surat untuk setiap report. setiap minggu kena pergi sekolah kebangsaan Bukit Tadom, training bola setiap selasa dan khamis petang. jadi volunteer SPR untuk pemilihan MPP baru. pergi KPM Indera Mahkota untuk program belia sihat. join kelab gncc and buka bazar time bulan ramadan jual ABC. kena buat kem Amal Islami dengan bergabung ngan kelas lain (belajar sembelih ayam and urus jenazah). pastu, Weekend ja abang JPAM datang ziarah, marah2 plak tu. nak pulak bila dah masuk second year, kena buat EE ( 4000 perkataan plak tu), serabut dengan TOK lagi. time tu la segala bagai IA (internal Assessment) datang. kalau IA math HL, wajib tak tido la semalaman..

 tapi itu semua dulu, kenangan yg penuh bermakna.. terasa masa begitu bermakna.. dalam kesibukan sebegitu sekalipun, aku (dan yg lain2) masih punya waktu untuk join usrah dengan naqib luar di hujung minggu. bawa usrah untuk adik2 first year setiap malam Rabu. di sinilah aku mula kenal dengan istilah2 daurah, mabit, iftar, riadah, jaulah, mukhayyam. kekadang tido kat rumah ikhwah yg xpernah kenal pon. :) . 

sebelum maghrib akan ada bacaan al-Quran yg dipasang di surau. (time ni baru terhegeh-hegeh nk balik riadah :D) . mendengar bacaan dari syeikh mishary rashid akan mengingatkan aku akan suasana petang di kmb.. 




dalam satu ceramah malam jumaat, ustaz Hasnan (penuh kontroversi dengan statement pasal maher zain :D) pernah menekankan kepentingan bacaan al-Quran, dan menceritakan bagaimana mutabaah sahabat2 dulu yg paling leceh akan baca satu juzuk sehari.. dari situ, kami (dalam group 7 orang) bertekad untuk menggalakkan bacaan alquran oleh semua pelajar kmb. paling tidak, dengar pun sudah mencukupi andai tidak punya masa untuk membaca dan mentadabburnya.. 

paling best, tiap2 malam hujung minggu akan tido di surau. surau menjadi bilik no 2 bagi sesetengah dari pelajar kmb. (ni lah satu2nya tempat yg dapat coverage wifi dan bole online sampai pkul 2 pagi tanpa gangguan pak guard :). mathurat menjadi rutin harian habis shaja solat Asar dan akan ada perkongsian 10 minit lepas maghrib sebelum pi dinner ikan keli sambal, pergh..

makan dalam satu talam adalah pengalaman aku yg pertama disini.. agak kurang selesa pada mulanya, namun setelah terbiasa menjadi ketagihan pula bila makan beramai2. bole tengok berbagai ragam manusia, ada yg makan laju, makan slow dan yang tak tahan pakat berebut lauk yg ada.. :). yg paling best time rehat pkul 10.30am, ramai2 pakat pi surau untuk solat dhuha.

hidup dalam suasana sebegini, terasa hati cukup basah dengan pengisian2 rohani.. masing2 ingin mengejar kebaikan dalam sibuknya IB!!. 

bila dah masuk alam universiti ni, terasa banyak pula masa kosong yg dibiarkan berlalu begitu sahaja. kelas kekadang 4 jam je sehari, perlu organised masa dengan lebih baik lagi.
 

sabda Rasulullah SWA : "ada dua nikmat yang kebanyakan manusia tertipu kerananya iaitu kesihatan dan masa lapang." (Al-Bukhari)

tujuan entry ini ditulis adalah untuk membandingkan kehidupan di KMB yg begitu sibuk namun masih punya waktu utk mencari makanan rohani berbanding kehidupan pelajar universiti yg agak kurang sibuknya justeru makanan rohani perlu lebih banyak dari sebelumnya.. 

moga2, mutabaah aku, kita dan kalian semua semantop dulu :)

FASTABIQUL KHAIRAT!!!!




foto2 memori di KMB

pic 2: kem JPAM
pic 3: gerai gncc

pic4: post CAS- tulis reflection :)

Kem Amal Islami

jaulah GNCC ke Pantai Morib.

 


No comments:

Post a Comment