Friday, 23 November 2012

CULTURE SHOCK +/-?

Untuk tajuk di atas baca, Culture Shock, positif atau negatif?


Melalui penilaian dan pengamatan sepanjang setahun 3 bulan berada di bumi shamrock ini, aku lihat ramai antara pelajar luar negara mengalami 'culture shock' atau istilah lainnya kejutan budaya. terkejut dengan budaya yang berbeza dan juga suasana yang lain dari Malaysia disamping jauh dari pandangan mata mak dan ayah. persoalannya, culture shock ini sesuatu yang baik atau sebaliknya?

Semuanya bergantung kepada jenis 'shock' yang dialami. aku lihat ada antara pelajar yang dulunya baik, bertudung dan menutup aurat, namun kini ku lihat tiada lagi kain atau tudung yang menutupi helaian rambut itu. aku juga melihat ada antara mereka yang mula berclubbing, berparti dan sebagainya.. dulu rambut mereka hitam dan kini bertukar kepada warna-warna yang keperangan. perubahan iklim dan suhu barangkali. mungkin juga budaya di sini  menggalakkan lagi perubahan sebegini berlaku.

Namun, aku juga melihat ada antara mereka yang dulunya agak lain berbanding yang lain. hisap rokok, free hair, bebas dari segi pergaulannya, namun kini mereka berubah menjadi insan yang lebih baik dari sebelumnya. dari berseluar pendek kepada yang lebih panjang. dari tidak bertudung kepada bertudung. dari tudung tiga segi kepada tudung yang lebih labuh dan menutupi dada.

Bagi keadaan yang kedua ini mungkin kerana mereka menyedari akan sikitnya komuniti muslim di sini dan berusaha untuk memperbaiki diri demi memastikan nilai islam tetap ada dalam diri. mereka mula meminati dan memberikan kommitmen kepada sistem usrah yang ada.

Tidak dinafikan ada juga yang hanya statik pergerakannya, tiada perubahan sama ada ke arah yang positif atau negatif. hanya ingin menjadi diri yang dulu dan merasakan cukup dengan apa yang sudah sedia ada.

hati ini begitu berbunga dan gembira melihat perubahan demi perubahan ke arah kebaikan.. sebaliknya jika melihat ada antara mereka yang berubah ke arah yang kurang baik. hanya mampu berdoa moga Allah membuka pintu hidayah untuk kembali ke jalan yang benar.

Persoalan seterusnya mungkin perlu difikirkan perubahan budaya atau 'culture shock' yang mana yang kita mahu?? hanya ingin mengajak kita semua untuk mencari titik perubahan ke arah kebaikan. sesuai denga firman Allah dalam surah al-Ra'du,

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” QS 13:11

Apa yang pasti kita yang perlu berusaha untuk berubah. andai ditunggu 'seru' baru hendak berubah maka takutlah akan kematian kerana tiada yang yang mengetahui kapan tibanya ia melainkan atas pengetahuan Allah.

Memetik pepatah arab yang mengatakan,
' Untunglah mereka yang hari ini lebih baik dari semalam, rugilah orang yang sama keadaannya hari ini dengan semalam dan celakalah orang yang hari ini lebih teruk dari semalamm'

Moga-moga kita tergolong dalam kalangan mereka yang beruntung..


No comments:

Post a Comment